tisdag 25 januari 2011

Benzo och psykologprat

Efter prat med psykolog per telefon känner jag mig betydligt lugnare vad gäller abstinenssymptomen. Hon har sagt att det kan vara något annat, att jag inte behöver oroa mig och att jag ska försöka att trappa ner på nitrazepamen om det går men att det viktigaste är att jag sover och det har hon ju rätt i. Det känns dock hemskt att vara bunden till ett preparat som är beroendeframkallande och att veta att jag kan bli allvarligt sjuk om jag inte sover. Det att jag måste äta starka piller för att sova gör att jag känner mig väldigt maktlös.
Tanken på att jag kan vara i riskzonen för ett riktigt beroende gör mig rädd. Vad händer om jag inte kan äta mer benzo på grund av beroende? Vad händer om jag då inte kan sova och behöver starka tabletter? Men att oroa sig över detta känns kontraproduktivt så jag ska försöka lägga orostankarna åt sidan.
Jag tror och hoppas att jag ska bli frisk.

1 kommentar:

  1. jag känner samma sak. Tänk om man blir så beroende av benzo att ingenting annat hjälper sen och att man mår skit om man trappar ut dem? Blir livrädd av att tänka på det.

    kram

    SvaraRadera

Kommentera jättemycket! Vi blir så glada :)